• Botkyrka konsthall
  • ENGLISH

Ateljeprogrammet

Ett kontextbaserat ateljéprogram

Vad är ett ateljéprogram? Runtomkring i världen finns en stor mängd ateljéprogram och det startas hela tiden nya. De drivs av olika skäl men gemensamt är att man vill aktivera en plats med konstnärligt utbyte och skapa rum för kreativitet. Ett ateljéprogram kan också vara en social plats, en mötesplats, där konstnärer kan träffa varandra men också en publik. Residence Botkyrka är en sådan plats.

Residence Botkyrka är ett kontextbaserat ateljéprogram för internationellt verksamma konstnärer, curatorer och arkitekter som är intresserade av att arbeta platsspecifikt. Residence Botkyrka undersöker nya former för konst i det offentliga rummet och stödjer projekt som är svåra att genomföra utan en längre tids vistelse. Residence Botkyrka vill skapa goda förutsättningar för konstnärlig frihet och utveckla den lokala delaktigheten.

Ateljéprogrammet är fortfarande nytt och vi bjuder löpande in konstnärer. Men det är också möjligt att kontakta oss om man är intresserad av en ateljévistelse. Vistelsens längd varierar mellan en och tre månader. Beroende av hur arbetena utvecklas är det också möjligt att återkomma för en uppföljande vistelse.

Bostaden är belägen i en av samarbetspartnern Botkyrkabyggens lägenheter i Fittja. Den har två sovrum och ett vardagsrum. Ibland gästas lägenheten av två konstnärer samtidigt och då får man dela på kök och toalett.

Ateljéplatsen finns hos Mångkulturellt centrum, där har man migrationsforskare på armlängds avstånd och får på ett naturligt sätt del av deras arbete och nätverk. Tavernan på Mångkulturellt centrum är en utmärkt plats för lunch- och fikamöten. Här serveras en mycket uppskattad lunchbuffé.

Foto: John Håkansson

Residence Botkyrka drivs av Botkyrka konsthall, med stöd från Stiftelsen framtidens kultur, i samarbete
med Botkyrka kommuns Samhällsbyggnadsförvaltning, Mångkulturellt centrum och Botkyrkabyggen