FITTJA OPEN

Fittja Open
Program och pedagogik

Obs! Gratis och öppet för alla, ingen föranmälan behövs.

Lördag 4 september kl 13-16
Invigning på Mångkulturellt centrum och därefter en guidad promenad där vi ser och pratar om verken tillsammans med konstnärerna.

Torsdag 16 september kl 17.30

På Fittjaterassen, nära Fittja äng. Följ gångvägen från tunnelbanan ned mot Mångkulturellt centrum.

Fittja är i förändring. Inom ramen för ateljéprogrammet Residence Botkyrka har Botkyrka konsthall äran att presentera nya idéer om Fittjas framtid. Under 2011 startar bygget av nya bostäder med sjöutsikt i Fittja. Peter Nyberg, s, ordförande för samhällsbyggnadsnämnden, inviger skylten som markerar var området ska byggas. Kom och fira med tårta!

Därefter följer en arkitekturvandring med Olof Karlsson, planarkitekt i Botkyrka kommun, som arbetar med Fittjas framtid. Från att ha varit platsen för ett välbesökt värdshus på 1600-talet till framväxten av 1970-talets miljonprogram – området har haft många skepnader och kommer nu ytterligare att förändras i en pågående dialog med invånarna.

Ta del av aktuell forskning i gränslandet mellan konst, arkitektur och hållbar samhällsplanering. I samband med utställningen Fittja Open välkomnar vi till ett seminarium om konsten som katalysator i det offentliga rummet.

Fredag 24 september kl 10-14

I Hörsalen på Mångkulturellt centrum, Fittja.
Fri entré. Ingen föranmälan.

kl 10.00 -12.00

Presentationer av Jonathan Metzger, doktor i ekonomisk historia och forskare vid KTH Samhällsplanering och Ola Broms Wessel, arkitekt och bl a medredaktör till boken Bor vi i samma stad? Om stadsutveckling, mångfald och rättvisa (2005).

Sociala workshops och pedagogiska performances. Presentation av det publika arbetet kring utställningen Fittja Open med Miriam Andersson Blecher, curator för program och pedagogik i Botkyrka konsthall och konstnärerna Henrik Anderssson och Lisa Torell som aktiverat sina verk i workshops med ungdomar och äldre i Botkyrka.

kl 12.30 Lunchpaus.

kl 13.15-14.00 Avslutande paneldiskussion med samtliga deltagande. Moderator Niklas Östholm, projektledare Residence Botkyrka.

Välkommen!

Visningar

Varje vecka visas Fittja Open av performancekonstnären Maryam Fanni som blir en levande vägbeskrivning och nyckel till verken genom olika fysiska och sociala experiment på plats. Hon finns också där för den som vill ställa frågor, prata om verken, eller helt enkelt titta i sällskap. Tisdag 14 september och måndag 20 september kl 16-19.

Workshops

Vid verken som ingår i Fittja Open vill vi skapa pågående samtal med och mellan olika grupper. Med utgångspunkt i löntagarfondernas historia arbetar Henrik Andersson tillsammans med högstadie- och gymnasieelever. Lisa Torell möter Botkyrkas äldre i en workshop om våra egna och andras föreställningar och förväntningar om hur man ska bete sig, tala och göra i det offentliga rummet. Tillsammans med Saadia Hussain och Frida Björsell, pedagoger vid Mångkulturellt centrum.

Foto: Andrej Markiewicz