• Botkyrka konsthall

Konstnärer

Katja Aglert

Stuffed City, 2011

Katja Aglerts projekt för Fittja Open tar sin utgångspunkt i ett offentligt gestaltningsuppdrag, vars arbetsprocess bedrivits i samverkan med ungdomar i Botkyrka. Projektets fokus har varit att undersöka och reflektera kring relationen mellan mat och miljö.

Helena Byström

Botkyrkaservisen, 2011

Helena Byström ställde frågan runtom i Botkyrka under våren 2011; var hade du ditt mest minnesvärda möte? De handskrivna svaren hon fick och samlade in på olika platser har sammanställts och använts till ett blått mönster som har överförs till koppar och fat som köpts i second hand-butiker.

Jaana Kokko

Countryman Tuomas Mattila and his rooster Abraham, 2011

My daughter Aira Timlin and her fur hat, 2011 Animal rights activists Dorna Behdadi, 2011

The forest is young and full of life, 2011

Aira and the swing, 2011

Self-portrait, 2011

Sleeping Aira, 2011

Mother and child, me and Aira, 2011

Aira and the sheep, 2011

Bird, 2011

Jaana Kokkos arbeten handlar om djur- och människorättsfrågor. I vitt skilda metoder såsom teckning, video och foto skildrar hon människans relation till naturen i förorten.

Ulrika Gunnarsdotter

Bakom plattityder och jordgubbar, 2011

Ulrika Gunnarsdotters skulpturer på Fittja äng inspireras av de folkdräkter som bars av Jimmie Åkesson, partiledare för Sverigedemokraterna, och hans flickvän i Storkyrkan i Stockholm i samband med öppnandet av den svenska riksdagen för exakt ett år sedan.

Kalle Hamm & Dzamil Kamanger

Pizzeria Babylon, 2011

Kalle Hamm och Dzamil Kamanger är kommande konstnärer inom Residence Botkyrkas program Developing Nordic Cities. Tillsammans kommer de att bjuda vernissagebesökare på en pizzameny som både utmanar, roar och mättar besökaren.

Phil Hession

Song Map, 2011

Blood Drops in Snow, 2011

....a stranger I came.... , 2011

Where Could I Go, 2011

Phil Hession tar traditionella sånger som har överlevt genom en muntlig tradition och presenterar dem i nya sammanhang och för nya publiker. Han delar med sig av kunskap och erfarenheter i ett försök att lyssna och lära. Performanceverken kan beskrivas som kunskapsutbyten baserad på ömsesidig respekt och tillit.

Sasha Huber & Petri Saarikko Remedies, 2011

Under sin vistelse i Botkyrka under 2010, samlade Sasha Huber och Petri Saarikko in ett brett utbud av huskurer och folkliga botemedel. Deras gemensamma arbete fokuserar på tradition och personliga erfarenheter och ber oss att reflektera över vårt förhållande till historia, auktoritet och givna fakta.

Birger Lipinski och Laercio Redondo

Please, please, please, let me get what I want, 2011 Under sin vistelse i Residence Botkyrka gjorde Birger Lipinski och Laercio Redondo en konstnärlig gestaltning för lägenheten på Krögarvägen 26. Resulatet blev en föränderlig bas för gästande stipendiater men också en mötesplats för de inbjudna kulturarbetarna, lokalbefolkningen i Fittja och tjänstemännen i Botkyrka kommun. Som en följd av den nya gestaltningen blev de tidigare inventarierna överflödiga. Dessa får istället en ny skepnad och blir projektet Please, please, please, let me get what I want.

Isabel Löfgren

Part I: Television is a Foreign Country, 2011

Projektet Satellitstaden är ett forskningsdrivet konstverk kring de hundratals parabolantenner som täcker fasaderna i Fittja. Projektet visar på vikten av tv-medier som kulturell livlina till var och ens hemland. Genom Isabel Löfgrens arbete får Residence Botkyrkas gästlägenhet en egen neonfärgad parabol.

Pangea Design och Fredrik Andersson

Typsnitt för Botkyrka Konsthall och Fittja Open

Genom att sammanföra en primitiv bokstavsform, stencilbokstaven, med de organiska ligaturerna ville Fredrik Andersson hitta en form som fångar något av det flyktiga och hybridaktiga i hur nya språk uppstår. Pilen och orienteringskartorna är en lek med topografi och typografi, de hämtar sin auktoritet och autenticitet från det bekanta och trygga men vart leder kartan och vart pekar pilen egentligen?

Petri Saarikko

Bezoar pt 1 – Shaving the world, 2011

Bezoar pt 2 – Hairball, 2011

Petri Saarikko har formulerat ett performanceverk baserat på ömsesidighet och generositet. Konstnären bjuder in kunder på en frisersalong i Tumba centrum att delta i skapandet av hans verk, och i gengäld kommer de att få ett helt eget konstverk.

Elisabeth Subrin

Lost Tribes and Promised Lands, 2010

Hälften av bilderna för Elisabeth Subrins verk Lost Tribes and Promised Lands togs av konstnären under en promenad runt hennes kvarter i Brooklyn ungefär en månad efter 11 september 2001. Den andra halvan av filmen följer Subrins försök att återskapa samma promenad åtta år senare. Verket handlar lika mycket om klasskillnader, identitet, kommersialisering och likriktningens tyranni som om händelserna den 11 september 2001 och dess efterdyningar.

Paula Urbano

Här och där, 2011

Her life, 2008

Under några veckor sommaren 2011, skapade Paula Urbano en mobil inspelningsstudio på utvalda platser i Fittja där hon bad invånarna att besvara en fråga; hur skulle ditt liv ha varit om du stannat kvar på den plats där du är född? Genom svaren får vi en inblick i Fittjabornas livsberättelser och i hur livet tett sig för dem på andra platser i världen och i Sverige.

Läs mer om Fittja Open 2011 här

Residence Botkyrka drivs av Botkyrka konsthall, med stöd från Stiftelsen framtidens kultur, i samarbete
med Botkyrka kommuns Samhällsbyggnadsförvaltning, Mångkulturellt centrum och Botkyrkabyggen