FITTJA OPEN

Fittja Open 2011
10 september - 16 oktober 2011

…pizza, Brooklyn, irländska sånger, chilenska rötter och svenska jordgubbar…

Många av konstnärerna i Fittja Open 2011 befinner sig någonstans i den konstnärliga processen runt ateljéprogrammet Residence Botkyrka. En del av konstnärerna har redan avslutat sin vistelse och presenterar nu det verk som skapades under tiden i Fittja. Andra befinner sig mitt i ett längre arbete och delar med sig av en del i arbetsprocessen. Ytterligare några, närmare bestämt Kalle Hamm och Dzamil Kamanger, har precis bjudits in till Residence Botkyrka. Här finns därmed en chans att för första gången ta del av nya konstnärskap. Gemensamt för samtliga konstnärer i utställningen har varit ett processinriktat arbete.

Ateljéprogrammet Residence Botkyrka vill verka för att konstnärer ska få möjlighet att realisera sina projekt under längre tid och samtidigt vara öppna för att det konstnärliga arbetet kan ta en ny riktning när ursprungsidén testas på plats i Fittja. Frågan om konstverkets relevans kan prövas både inom den nyligen instiftade residencegruppen där boende från Fittja igår men också i samtal med Botkyrka konsthalls personal och Mångkulturellt centrums forskarteam. Andra viktiga samtalspartners för ateljéprogrammet är bland andra Botkyrkabyggen, Medborgarkontoret i Fittja, Botkyrkas samhällsbyggnadsförvaltning och enskilda företagare i Fittja.

Det du möter under Fittja Open 2011 är ibland tänkt som skisser till framtida offentliga konstverk. Kan Sasha Huber och Petri Saarikkos bok om huskurer vara en inspiration till en permanent bytescentral kring huskurer och råd i Fittja? Är Ulrika Gunnarsdotters jordgubbar på Fittja Äng här för att stanna? Konstnärernas förslag kommer att prövas inför framtida uppdrag enligt enprocentsregeln som i Botkyrka inte bara omfattar ny- och ombyggnationer av fastigheter utan också projekteringar inom Gata/park-enheten och Vatten och avlopp-enheten.

Som en del av Fittja Open 2011 har Botkyrka konsthall i år också bjudit in konstnärer som relaterar till frågan om vårt gemensamma offentliga rum och de till synes världsliga detaljerna i tillvaron även i det fysiska utställningsrummet i Botkyrka konsthall, beläget i Tumba. Utställningen öppnar i år den 10 september, en dag före tioårsdagen över 9/11 i New York. I Botkyrka konsthall möter du den amerikanska konstnären Elisabeth Subrins Brooklyn kort efter katastrofen men också åtta år senare. Vad har hänt?

Missa inte en spännande utställning kring det Stockholm och den värld vi gemensamt delar.

Please, please, please, let me get what I want - Birger Lipinski och Laercio Redondo

Konstnärer: Katja Aglert, Helena Byström, Ulrika Gunnarsdotter, Kalle Hamm, Phil Hession, Sasha Huber, Dzamil Kamanger, Jaana Kokko, Birger Lipinski, Isabel Löfgren, Pangea design, Laercio Redondo, Petri Saarikko, Elisabeth Subrin och Paula Urbano.

Curatorer: Finbar Krook Rosato, Joanna Sandell och Paola Zamora.

Öppettider och vägbeskrivningar

Mer om konstnärer och konstverk

Läs om Fittja Open 2010 här

För mer information och pressbilder, kontakta studio@residencebotkyrka.se.