• Botkyrka konsthall

FITTJA OPEN

Fittja Open
4 – 25 september 2010

”När jag ska sova vill jag alltid minnas den här drömmen för att se hur den slutar. Om det är så att min chef räddar mig och jag kan gå in och hämta mina nycklar. Men jag lyckas aldrig drömma klart (…)”*

INVIGNING med konstnärssamtal och guidad vandring
4 september kl. 13-16 på Mångkulturellt centrum, Fittja

Deltagande konstnärer: Henrik Andersson, Matthijs de Bruijne, Angel Nevarez & Valerie Tevere och Lisa Torell

Under en månad sitter tillfälliga meddelanden uppe på olika platser i Fittja. Det är offentliga konstverk som utgör utställningen Fittja Open, den första presentationen av ateljéprogrammet Residence Botkyrka. Gemensamt för konstnärernas arbeten är att de alla är exempel på etablerade sätt att meddela sig med text i det offentliga rummet.

Matthijs de Bruijne från Nederländerna är den första konstnären i ateljéprogrammet Residence Botkyrka. Med hjälp av Mångkulturellt centrums kontaktnät har han träffat papperslösa arbetare i Botkyrka. De har berättat om återkommande nattliga drömmar som uttrycker deras upplevelser av att bo och arbeta här. Drömmen är något vi inte kan ställas till svars för, den är ingen vedertagen sanning, och det har varit en förutsättning för viljan att berätta om sitt utsatta liv. Konstnären offentliggör röster som sällan – eller aldrig – kommer till tals. Anonymiserade och översatta till svenska finner man nu fem av drömmarna uppklistrade på högblanka anslagstavlor på olika platser i Fittja.

Hur talar en offentlig plats till oss? Vem är det som talar? Lisa Torell intresserar sig för hur en offentlig plats skapas, när form och funktion knyts till definition. Hur vi upplever och påverkas av utplacerandet av mer eller mindre udda element; papperskorgar, bänkar, gungor, trappor, staket och en bassäng. I verket Uppfunnet rum, installation Fittja äng skyltas ett stycke park upp på ett sätt som påminner om hur kommunen informerar oss om fysiska förändringar som är på gång.

Uppfunnet rum, installation Fittja äng - Lisa Torell, 2010

Löntagarfonderna - Henrik Andersson, 2010

Angel Nevarez och Valerie Tevere från New York deltar i Fittja Open med ett upprop till nya protestsånger. Verket Another Protest Song är ett nätbaserat musikarkiv där alla är välkomna att ladda upp sina låtar. Kommer Botkyrkas egen musikhistoria att finnas här; Latin Kings, Danjah, 1478X?

I slutskedet av årets valkampanj reaktiverar Henrik Andersson en trettio år gammal valaffisch. Med budskap om en trygg framtid skiljer sig inte det nämnvärt från dagens valaffischer. Samtidigt lyfts löntagarfondens historia fram. Konstnären intresserar sig för frågor om representation, makt och medbestämmande. Spelet mellan det privata ägandet och det allmänna. Verket blir också en bild av samhällsutvecklingen efter miljonprogrammet till idag via bildandet av stiftelser som Framtidens kultur, en medfinansiär till Fittja Open och Residence Botkyrka.

* Ur Dagliga drömmen, 2010, Matthijs de Bruijne

Program och pedagogik under Fittja Open

Programblad med mer info och kartor

Bilder från utställningen i bildarkivet