Konstnärer

Jaana Kokko

Esbo

oktober 2010 - januari 2011

Jag är en konstnär för närvarande verksam i Esbo, Finland. Jag jobbar med video, fotografi, installationer, teckning och text.

I mitt arbete intresserar jag mig inte bara för undersökningar av estetiska och historiska perspektiv på konst, utan också för förståelse för hur ett konstverk och utställandet av det kan ses som politiska kommentarer. Den politiska handlingen som riktlinje för skapande är enligt mig inte ett hämmande utan frigörande synsätt.

Jag är doktorand vid den konstnärliga fakulteten vid Aaltouniversitet i Helsingfors fr o m hösten 2010. Jag utexaminerades från Universitetet för konst och design i Helsingfors 2002, efter att ha studerat nya medier, manusskrivande och fotografi. 1999 utexaminerades jag från Helsingfors handelshögskola.

Jaana Kokko besökte Residence Botkyrka under en längre period under hösten och vintern 2010-2011. Vistelsen lade grunden till verket The Forest is Young and Full of Life som visas på Moderna museet i Stockholm 3-21 mars 2012, samt i Botkyrka konsthall 17-22 april.

Läs mer om Jaana på hennes hemsida, www.jaanakokko.com

Tidigare konstnärer