• Botkyrka konsthall

Sasha Huber & Petri Saarikko

Helsingfors

januari - mars 2011

Konstnärsduon Sasha Huber och Petri Saarikko från Helsingfors påbörjar i slutet av januari sitt arbete med Pratices. Projektet berör deras egna mångkulturella bakgrund (i Haiti, Schweiz och Finland) liksom Fittjas etniska mångfald och pågår under deras vistelse fram till i mars.

Sasha och Petri vill samla in och dokumentera kunskap om gamla huskurer innan de glöms bort. Det kan vara egna eller gemensamma minnen eller historier som handlar om allt från healingmetoder till vaggvisor och matrecept. Tillsammans med Saadia Hussain, pedagog vid Mångkulturellt centrum, jobbar de med ungdomar som får undersöka äldre släktingars traditioner och huskurer.

Till hösten 2011 presenteras arbetet som ett konstverk. Sasha Huber öppnar även en utställning i Botkyrka konsthall den 5 mars där hon bland annat visar verk från sitt projekt om rasbiologen Louis Agassiz.

Tidigare konstnärer

Residence Botkyrka drivs av Botkyrka konsthall, med stöd från Stiftelsen framtidens kultur, i samarbete
med Botkyrka kommuns Samhällsbyggnadsförvaltning, Mångkulturellt centrum och Botkyrkabyggen