Konstnärer

Spelar in utsatta människors drömmar

Matthijs de Bruijne

juni-september 2010

Matthijs de Bruijne, från Nederländerna, är den första konstnären som kommer till Residence Botkyrka för en ateljévistelse. Han är här från början av juni till början av september. Som ett pågående projekt intresserar han sig för att spela in utsatta människors drömmar. Det handlar inte om dagdrömmar utan de drömmar vi har på nätterna, då vi bearbetar den vakna tiden. Personerna vars drömmar konstnären spelar in är av olika skäl rädda för att berätta om sin situation och hur de upplever tillvaron, de är osäkra på vad som skulle kunna drabba dem om de berättade vad de verkligen tänker och känner; sanningen. Att hänvisa till drömmarna, något vi inte riktigt kan tro på, känns tryggare.

Under sin vistelse hos Residence Botkyrka spelar Matthijs de Bruijne in drömmar av papperslösa chilenska arbetare, som han genom Mångkulturellt centrums nätverk har kommit kontakt med. Drömmarna skrivs ner på papper och kommer sedan att sättas upp på nytillverkade anslagstavlor (av det slag vi finner i det offentliga rummet, ofta i anslutning till bostadsområden) på några platser runtom i Fittja. De blir temporära offentliga arbeten och ingår i Fittja Open som pågår mellan 4 och 25 september 2010.

Tidigare konstnärer