Konstnärer

Lena Séraphin

Helsingfors

2011

Vi förändras då vi rör oss från en plats till en annan. Är det så att vi anpassar oss och antar olika roller i olika situationer och förhållanden? Tanken med workshopen är att alla väljer en egen roll som de vill förtydliga och dramatisera. Under workshopen kan man bearbeta en mängd olika varianter av sig själv. En dubbelgångare
är en version av jaget. Många författare, till exempel Fjodor Dostojevskij och José Saramago, har skrivit om dubbelgångare.

Dubbelgångaren kan vara en bättre och yngre kopia av jaget, en sorts utmanare till den ursprungliga karaktären. Ibland talar man om det andra jaget eller alter egot, som kan vara en vildare och mer otämjd version av en person såsom i Dr. Jekyll och Mr. Hyde av RL Stevenson.

Lena Séraphin är en Helsingforsbaserad konstnär som för tillfället gör sina doktorandstudier på Aaltouniversitet. Under sin vistelse i Residence Botkyrka har hon arbetat i workshops kring fenomenet dubbelgångare tillsammans med regissören Juha Hurme.

www.lenaseraphin.com

Tidigare konstnärer